/getmedia/a30b81ec-8653-43e4-b7e3-443482ad72c8/P-FAQ_1.png?width=750&height=307&ext=.png

FAQ

Kun je het antwoord op je vraag niet vinden? Neem dan contact met ons op!

Waarom KeoBike?

We zien het om ons heen: mensen veranderen in hun manier van leven, recreëren en werken. En ook in hun manier van reizen. Een reis is niet langer aan één modaliteit gebonden. Om relevant te blijven voor hun reizigers, moeten vervoersmaatschappijen dus flexibel zijn. KeoBike is een initiatief van Keolis (de nieuwe naam van Syntus); het idee is vernieuwend en past bij de ontwikkeling in de samenleving.

Hoe werkt het?

Wij plaatsen KeoBikes op de aangegeven locaties en jij mag ze gebruiken. Wil je meedoen? Meld je dan aan, kies je locatie en reserveer een KeoBike.

Wat is het verschil tussen KeoBike en een OV-fiets?

De KeoBikes kunnen bij alle carrousels worden ingeleverd, zonder extra kosten. Een OV-fiets kun je alleen inleveren op het station waar je hem heb gehuurd of je betaalt €10 extra.

Vragen over gebruik

Hoe kan ik gebruik maken van de KeoBike?

Om gebruik van de KeoBike te kunnen maken heb je een account nodig. Je kunt je hier aanmelden. Na het aanmelden ontvang je binnen enkele minuten een mail met daarin een gebruikersnaam en verdere uitleg over de KeoBike.
 

Hoe werkt het?

Je kunt in de KeoBike-app zien waar de dichtstbijzijnde KeoBike staat. In de app kun je tot een half uur van te voren een KeoBike reserveren. De gekozen fiets blijft dan een half uur lang voor jou gereserveerd. Eenmaal bij de fiets aangekomen, open je het slot met de KeoBike-app op je smartphone (dit kan enkele seconden duren). De fiets is tot 23.59 uur die dag te gebruiken.

Tijdens de huurperiode kun je de fiets natuurlijk gewoon op slot zetten (met de KeoBike-app) en weer ontgrendelen (ook met met de KeoBike-app) om verder te fietsen. Dit hoeft niet per se bij een carrousel te zijn. Als je klaar bent met het gebruiken van de KeoBike, zet hem dan weer terug in een van de carrousels en meld je hem door middel van de KeoBike-app af. Zo staat de fiets weer klaar voor de volgende gebruiker.
 

Hoelang kan ik een KeoBike reserveren?

Je kunt de KeoBike maximaal 1 dag reserveren, daarna moet je opnieuw een reservering plaatsen.

Hoe kan ik mijn reservering annuleren?

Je kunt jouw reservering annuleren door onder “mijn reserveringen” de reservering te annuleren. Heb je een Android-telefoon? Dan moet je de reservering langer indrukken waardoor de actie ‘annulering’ wordt gevraagd. Heb je een Apple-telefoon? Dan kun je onder “mijn reserveringen” de te annuleren reservering weg “swipen”.

Hoe kan ik mijn reservering verlengen?

Je kunt een reservering niet verlengen. Voor verlenging dient een nieuwe reservering te worden gemaakt.

Hoelang kan ik de KeoBike gebruiken?

Als je de KeoBike huurt, kun je hem tot 23.59 uur die dag huren. Tussentijds zet je de KeoBike door middel van de KeoBike-app op je smartphone op slot. Als je klaar bent met het gebruiken van de KeoBike, breng je hem terug naar een van de carrousels. Dit hoeft niet dezelfde carrousel te zijn als de carrousel waar je hem hebt opgehaald. Je plaatst de KeoBike in de carrousel, je zet de fiets op slot (door de rode lus in de carrousel) en in de KeoBike-app en meldt hem via de KeoBike- app af. Zo staat de fiets weer klaar voor de volgende gebruiker.
 
Let op: zet de fiets na gebruik altijd op een officiële KeoBike carrousel, alleen daar is afmelden mogelijk. Deze carrousels zijn te herkennen aan het KeoBike-logo De locaties van de carrousels vind je hier

Hoe doe ik mijn KeoBike op slot?

Het slot van Mobilock bedien je gemakkelijk via de app.

Waar kan ik mijn fiets terugbrengen?

Je kunt je fiets terugbrengen bij een van de officiële KeoBike carrousels. Deze carrousels zijn te herkennen aan het KeoBike-logo en te vinden via: https://reizen.syntus.nl/nl/syntus/attracties-en-bestemmingen/keobike

Hoe haal ik een KeoBike uit de carrousel?

Als de fiets van het slot af is, kan de fiets uit de carrousel worden genomen. Je pakt de fiets met een hand onder het zadel en de andere hand aan het stuur en loopt naar achteren waardoor de fiets van verticale in horizontale stand komt. In horizontale stand kun je de fiets eenvoudig uit de haak van de carrousel wippen.

Op de bodem van de bagagemand staat tevens in pictogrammen aangegeven hoe de fiets in en uit een locatie kan worden genomen!

 

Hoe plaats ik een KeoBike in de carrousel?

De KeoBike is gemakkelijk te plaatsen door de volgende stappen te doorlopen:
  1. Plaats het voorwiel aan de haak.
  2. Stap naar achter en trek de fiets met twee handen aan het stuur naar achteren totdat de gasveer wordt geactiveerd.
  3. Begeleid de fiets rustig omhoog en loop met de fiets rustig naar voren.

Waar kan ik de KeoBike vinden?

Je vindt onze KeoBikes op steeds meer plekken. Deze stoere, robuuste fietsen staan in opvallende carrousels in de buurt van bushaltes. Bekijk hier waar jij jouw KeoBike kunt ophalen. Heb je de fiets niet meer nodig? Zet hem weer terug in een van de carrousels. Dit mag een andere carrousel zijn dan degene waar je de fiets hebt opgehaald.

Moet ik borg betalen?

Nee dat hoeft niet! Omdat je een account hebt aangemaakt ben je bij ons bekend.

Wat voor soort fiets is een KeoBike eigenlijk?

De KeoBike is een robuuste designfiets van VanMoof (Syntus Gelderland) of Union (Syntus Utrecht). Het is een lichtgewicht fiets met één versnelling en terugtraprem voor één persoon. Aan de voorkant van de unisex fiets zit een bagagerekje. Het zadel van de fiets kan in verschillende hoogtes versteld worden. De fiets is voorzien van een elektrisch slot welke m.b.v. de KeoBike-app geopend kan worden.

Kan ik met mijn lengte op een KeoBike?

De KeoBike is voorzien van 28" wielen om de KeoBike geschikt te maken voor een zo groot mogelijke groep mensen. Niet iedereen is even lang natuurlijk en daarom is het zadel van de KeoBike verstelbaar met een maximale lengte van 450 mm. De KeoBike is daardoor geschikt voor mensen met een lichaamslengte tussen 155 en 200 cm.

Wat moet ik doen als mijn KeoBike kapot is?

Kun je niet verder fietsen omdat de fiets kapot is? Bel dan ons KeoBike team: bereikbaar van maandag t/m zaterdag van 08.00 tot 20.00 uur via tel. 06 - 53 365 554
Heb je buiten deze uren ons direct nodig? Bel 088 - 033 13 60 (lokaal tarief).

Wat doe ik als ik pech heb onderweg?

Kun je niet verder fietsen omdat de fiets kapot is? Bel dan ons KeoBike team: bereikbaar van maandag t/m zaterdag van 08.00 tot 20.00 uur via tel. 06 - 53 365 554. Heb je buiten deze uren ons direct nodig? Bel 088 - 033 13 60 (lokaal tarief).

Wat gebeurt er als ik de KeoBike niet afmeld?

Als de fiets niet op tijd terug is in een van de KeoBike carrousels (voor 23.59 uur dezelfde dag), behouden wij ons het recht om je gebruikersaccount te blokkeren.

De KeoBikes bij mij in de buurt worden niet gebruikt. Is het dan wel interessant?

KeoBike heeft een lange aanloop nodig gehad. Maar inmiddels is het merk groot genoeg om kennismaken te laten maken met het grote publiek en vice versa.
 
Op dit moment voeren we volop campagne om meer bekendheid te genereren voor de KeoBike en we hopen natuurlijk dat dit ervoor zorgt dat nog meer mensen gebruik gaan maken van de KeoBike. De eerste cijfers zijn in ieder geval veelbelovend.
 

Wat moet je doen als je batterij van je telefoon leeg is?

De KeoBike huur je via een app, dan is het natuurlijk belangrijk dat je telefoon is opgeladen. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat je telefoon een keer leeg is. Je kunt dan een telefoon lenen van een vriend(in) of collega en daarop inloggen met jouw persoonlijke inloggegevens.

Hoe gaan jullie om met diefstal en kunnen de fietsen echt getraceerd worden?

De KeoBikes zijn te traceren op laatste gebruiker, we weten dus wie de fietsen huurt. Bij diefstal wordt onmiddellijk aangifte gedaan bij de politie met de gegevens die bij ons bekend zijn. Daarnaast zijn de carrousels voorzien van camera’s.
 

Zorgen de KeoBikes niet voor meer zwerffietsen?

Integendeel: KeoBikes kunnen alleen worden ingeleverd bij de KeoBike locaties anders blijft de transactie doorlopen. En kost het de gebruiker dus geld. Het KeoBike serviceteam lokaliseert indien nodig fietsen die niet zijn teruggebracht, maar dit komt nauwelijks voor.
 
Buiten de KeoBike locaties zijn de sloten van de KeoBikes altijd te openen en te sluiten.
 

Kan ik mijn KeoBike echt maar tot 00:00 huren? Wat als ik een drankje doe in de stad en later ben?

Je huurt de KeoBike per dag, dus niet per 24 uur. Dit houdt in dat als je je fiets later terugbrengt dan 00.00 uur het tarief opnieuw ingaat. Je betaalt dan opnieuw € 1,50 (voor een uur) of € 3,00 voor een dag.
 
 

Komt er ook een elektrische variant van de KeoBike?

Voorlopig niet. De KeoBike is voornamelijk bedoeld voor de kortere afstanden en niet voor lange tochten.

Gaan jullie nog verder uitbreiden in het land?

Er zijn inderdaad plannen om verder uit te breiden. Wordt vervolgd!

Vragen over betaling

Hoe werkt de betaling?

Na het aanmelden ontvang je binnen enkele minuten een mail met daarin een gebruikersnaam en verdere uitleg over de KeoBike. Na het inloggen in de app kan je tegoed kopen om de KeoBike te gebruiken. 
 
Let's KeoBike!